Folklor jest w nas

folklor-jest-w-nas

Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Myśl w ruchu 2017.

Jak zainteresować tańcem ludowym współczesne dziecko i nastolatka, wychowanych wśród popkulturowych wzorców? Jak sprawić, by z szacunkiem poznawali tradycję, bez poczucia, że obcują z czymś archaicznym i niemodnym? Projekt „Folklor jest w nas” to próba odpowiedzi na te pytania.

Zależy nam, by ukazać folklor jako źródło inspiracji do poszukiwań wśród innych technik tanecznych. Pomysł opiera się na założeniu, że tańce polskie to zaledwie punkt wyjścia, początek, próba znalezienia w uczestnikach skojarzeń i wspomnień, z których wspólnie stworzymy kompozycje taneczne, gdzie ludowość będzie motywem przewodnim, ale nie dominującym.

Przystępując do pracy z osobami w różnych grupach wiekowych zdajemy sobie sprawę z różnic w ich rozwoju psychofizycznym, w sposobach ekspresji i różnych możliwościach koordynacyjnych. Poszukiwanie odmiennych form przekazu i zróżnicowanych metod prac jest dla nas bardzo inspirującym wyzwaniem.

Z dziećmi ze szkół podstawowych chcemy poznawać folklor poprzez zabawę, dlatego punktem wyjścia do zajęć tanecznych będą tradycyjne rymowanki i piosenki. Od zabaw w „Mam chusteczkę haftowaną“ i „Moja krakowianko klęknij na kolanko“ już tylko krok dzieli nas od nauki polki czy krakowiaka. To one będą pretekstem do opowieści o polskich tańcach i do nauki poszczególnych kroków oraz figur. Ale na tym nie chcemy poprzestać. Zgodnie z założeniami programu, zaproponujemy dzieciom także zajęcia z innych technik tanecznych – podstawy klasyki, taniec współczesny i jazzowy, pop.

Młodzież gimnazjalną i licealną chcemy zainteresować proponując jej taniec ludowy jako materiał do twórczego wykorzystania w tanecznych wariacjach, opartych na innych technikach. Chcielibyśmy, by uczestnicy zinterpretowali temat projektu na swój własny sposób i odnaleźli własną, twórczą formę na jego przetworzenie.

Zależy nam, by tańce polskie zaprezentować dzieciom i młodzieży w atrakcyjnej i przystępnej formule, dlatego spektakl kończący projekt ma być metaforą otaczającego nas świata, w którym współczesne popkulturowe wzorce przenikają się z tradycyjnymi, tkwiącymi w nas. Mamy nadzieję, że spełni to dodatkową funkcję edukacyjną i zainspiruje uczestników do dalszych indywidualnych poszukiwań na gruncie tanecznym i kulturalnym, przyczyniając się do ich osobistego rozwoju.

sia-mini jantar imit_mini

Cele projektu

  • popularyzacja tańców polskich oraz polskiego dziedzictwa narodowego,
  • edukacja taneczna dzieci i młodzieży/nauka poprzez taniec,
  • tworzenie publiczności dla spektakli tanecznych,
  • ukazywanie polskich tańców narodowych jako kreatywnej metody pracy z dzieckiem w procesie wychowania estetycznego,

Partnerzy

  • Szkoła Podstawowa nr 60 w Gdańsku
  • Szkoła Podstawowa nr 79 w Gdańsku
  • Gimnazjum nr 33 w Gdańsku
  • III Liceum Ogólnokształcące w Sopocie

1-zpit_folklor_facebook_851x315

Ocena: 1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (treść nie została jeszcze oceniona)
Loading ... Loading ...